Search This Blog

Tuesday, March 22, 2011

Teknologi untuk masa depan dan terkini..

Menyebut tentang teknologi, saya selalu membayangkan bahawa bagaimana keadaan kehidupan manusia pada suatu masa nanti yang hidup dalam keadaan yang serba canggih. Seperti yang kita sedia maklum, perkembangan teknologi sangat pantas.sudah pasti suatu hari nanti labih banyak lagi teknologi moden yang dicipta oleh para saintis. Dalam entri kali ini saya nak kongsikan teknologi untuk masa depan dan terkini yang mungkin anda semua belum tengok lagi.

BINTANG CIPTAAN SAINTIS
Adakah anda percaya apa yang anda lihat. Itulah bintang yang dicipta oleh para saintis.



LIVERMORE - Saintis-saintis sedang membina sebuah reaktor lakuran lestari pertama di dunia dengan mencipta sebutir bintang kecil di California, Amerika Syarikat (AS).Projek bintang kecil berharga AS$3.5 bilion (RM11 bilion) itu dibina oleh Fasiliti Penyalaan Kebangsaan (NIF) bagi menjana tenaga untuk menyelesaikan krisis kekurangan tenaga dunia yang semakin meruncing. LakAran merujuk kepada pencantuman dua atau lebih nukleus atom yang menghasilkan banyak tenaga. Apabila siap pada tahun 2012, bintang kecil itu berpotensi menjana tenaga menyamai 1,135 liter petrol dengan menggunakan cuma 3.7 liter air laut. Satu siri ujian menunjukkan tenaga yang dibebaskan bintang kecil itu mencecah 1.3 juta mega joule (MJ) sekali gus mencatat rekod dunia. "Reaktor lakuran juga mesra alam dan bebas pencemaran karbon selain menghasilkan sisa radioaktif yang lebih mudah untuk disimpan berbanding loji nuklear," kata Pengarah NIF, Ed Moses.

TRANSPARENT PHONES





Menarik tak..itulah telefon bimbit konsep yang akan dikeluarkan nanti. Ia tidak mustahil untuk direalisasikan. Ada sesiapa yang berminat untuk memiliki telefon bimbit canggih tersebut..sila kumpul duit daripada sekarang..

xWave
Aplikasi Baca Fikiran Untuk Pengguna iPhone





Aplikasi untuk iPhone yang diberi nama xWave ini mampu membaca fikiran anda. xWave membenarkan pengguna untuk mengawal objek pada skrin dengan menggunakan otaknya. canggih tak?

SQUBA CAR







kita jangan silap, kereta yang ditunjukan dalam gambar diatas bukanlah kereta yang jatuh ke dalam sungai. Untuk pengetahuan, kereta tersebut ialah merupakan kereta dua alam yang boleh digunakan di darat dan di air. Kereta tersebut dinamakan sebagai sQuba car.Mungkin idea mencipta kereta ini diperolehi melalui filem dua alam yang diterbitkan oleh Dr.Rozmey hehehe..

FLEXIBLE BIKE




Kalau zaman dulu basikal sudah dianggap sebagai sebuah ciptaan yang canggih.Kini basikal tidak lagi dianggap sebagai satu ciptaan yang canggih. Namun begitu, di U.S seorang pelajar telah mencipta basikal yang flexibel dan boleh dilipat. Ada sesiapa yang nak beli ker...

No comments:

Post a Comment